– Det er samholdet som gjør Musicals-familien spesiell!

Intervju med Birgitte Rosenberg. Tekst: Anne-Grete Fostås.

Årets dirigent, som i fjor, er Birgitte Rosenberg. Dette fyrverkeriet av en dame har vært med på Musicals i Gjøvik siden 2017, da hun startet som dirigent for koret. I 2018 og 2019 tok hun et par skritt fram på scenen som solist, før hun overtok som dirigent igjen i fjor. Rundt 50 sangere hadde hun kontroll på da. I år er forholdene betydelig mindre, med et «mini-kor» og færre solister på scenen.

– Vi må jo, i disse tider, som alle andre ta hensyn til smittevern, og da måtte vi dessverre krympe koret i år, forteller Birgitte.

Og da er det en del som ikke er som før.

– Det har selvfølgelig litt å si i forhold til hvordan vi jobber. Når vi kun er tre sangere på hver stemme, må alle være ekstra trygge seg selv, fortsetter hun.

– Hva har det hatt å si når dere har satt opp årets program? Noe dere måtte kutte ut, som dere egentlig hadde tenkt å ta med?

– Nei, vi har ikke trengt å droppe noe på grunn av dette. Sangerne i år er som alltid i Musicals, veldig motiverte og positive. Det som er spesielt i Musicals i forhold til mange andre kor er samholdet. Alle jobber like hardt for å gjøre de andre i koret trygge og gode som seg selv.

– Mange kor sliter med å få sangere, særlig menn. Årets «krympede» utgave av Musicals i Gjøvik har kanskje ikke noe problem med dette, men hvordan er det i et normal-år?

– De årene jeg har vært med har det vært med mange mannlige sangere. Balansen har vært fin, men det er jo alltids plass til flere. I fjor var det femti sangere i koret, og de fleste var damer, men de damene vi har med steller så godt med gutta at de trives godt og kommer igjen! For meg har det ikke vært noe problem, sier hun.

Koret er selve ryggraden

Mange har et bilde av en dirigent som en kanskje litt streng person med en dirigentpinne i handa og ryggen til publikum under konserten. Nå er det jo ikke sånn at dirigenten er en som blir tatt ut av et skap og båret ut på scenen rett før teppet går opp. Det er mange forberedelser og et langsiktig arbeid inn mot konsertene.

– Hva innebærer det å være dirigent for denne forestillingen? Hvor mye er du med på å planlegge forestillingen?

– Det er veldig spennende å få jobbe med koret. Det er jo selve ryggraden i Musicals, og består av masse flotte folk med helt forskjellige bakgrunner. Jeg er med og ser på arrangementene når Ronny har satt spillelista. Det neste jeg gjør er å spille inn øvingsfiler til koret, slik at de har anledning til å øve hjemme. De fleste leser ikke mye noter, så da kan de være greit å ha lyden på øret når man skal øve, forteller Birgitte.

Så hvis du møter et menneske med propper i ørene som synger musikalmelodier, kan det hende det er en av Birgittes sangere som øver for eksempel på joggetur eller mens de er ute og lufter hunden. Men musicals-koret er ikke som de fleste andre kor, som har øvelse hver uke. Dette koret møtes bare omtrent en gang i måneden. Noen lørdager og søndager møtes sangerne og synger sammen. Det er også viktig, for et kor er ikke bare de enkelte sangerne. Det er tross alt helheten som blir koret.

– Vi har øvinger ca fire helger på høsten før oppkjøringa, så det er nødvendig å øve litt på egenhånd for å lære seg alle sangene utenat, slår dirigent Birgitte fast.

Birgitte som stemoren i Cinderella. Her sammen med søstrene Trude og Linn Meby Rognstad.

Glad for at det blir forestilling i år

Dette rare året er selv sjeldne øvelser vanskelig å få til. Så hva tenker dirigenten om årets forestilling? Hva betyr det at koronarestriksjonene henger over både aktører og publikummere?

– Jeg er glad for at vi får til en forestilling i år, selv om det betyr at jeg ikke får ha med alle sangerne i koret. Vi er generelt sultne etter kulturelle opplevelser etter dette rare året, og da gjelder det å gjøre det beste ut av situasjonen.

Det er mye musikk på CV-en til Birgitte. Hun synger, hun underviser og hun dirigerer. I tillegg sitter hun i kommunestyret for AP i Søndre Land. Og nå, altså, er hun klar for sin femte forestilling med Musicals i Gjøvik.

Innenfor sjangeren musikaler finnes det veldig mange historier og underkategorier. Vi har festlige sang- og dans-forestillinger som Grease, og musikaler med mer alvorstunge temaer, som Miss Saigon. Noe for enhver smak, kan man si.

– Har du selv en favoritt-musikal?

– Å plukke en favorittmusikal må være litt som å velge en favoritt blant barna sine… Vanskelig, men min første store musikalopplevelse var faktisk på filmlerretet med Jesus Christ Superstar, så den har jo en fin plassering. Jeg har nok lettere for å få favoritter blant de forskjellige sangene. Jeg er rimelig lett å begeistre, så jeg elsker all musikken jeg er så heldig å få jobbe med. Det jeg kjenner at jeg ønsker, er å ha et ord med i laget når vi skal velge arrangementer på musikken. Det er viktig å finne det materialet som gjør at det låter fint og autentisk, og er greit å lære seg, mener dirigent Birgitte.

Unikt miljø og samhold

– Hva er det som gjør at du bruker tid på Musicals år etter år?

– Det sosiale og musikalske miljøet og samholdet i Musicals er helt unikt. Ikke bare i koret, men gutta i bandet, Ronny og ledelsen, solistene, ungene i Musikalia, teknikerne – og ikke minst Marie og Marita i sminken! Det kjennes som samholdet på folkehøgskole hvert år. Man blir veldig glad i alle, veldig fort, kanskje fordi vi må stole på hverandre og ser at alle bygger alle.

– Så du kommer til å fortsette med Musicals i Gjøvik?

Svaret kommer klart og tydelig:

– Jeg er ydmyk og veldig takknemlig for å få være en del av den fabelaktige Musicals-familien, og håper å få treffe alle koristene igjen til høsten!